6.3 Versnellingssensor en gyroscoop


Uit een datasheet van een MPU6050 Gyroscoop en Accelerometer:
MotionInterface™ is becoming a “must-have” function being adopted by smartphone and tablet manufacturers due to the enormous value it adds to the end user experience.
In smartphones, it finds use in applications such as gesture commands for applications and phone control, enhanced gaming, augmented reality, panoramic photo capture and viewing, and pedestrian and vehicle navigation.
With its ability to precisely and accurately track user motions, MotionTracking technology can convert handsets and tablets into powerful 3D intelligent devices that can be used in applications ranging from health and fitness monitoring to location-based services.


De versnellingsmeter en de gyroscoop zijn sensoren waarvan je vaak niet eens weet dat je ze gebruikt. Zo zit er in veel smartphones een versnellingsmeter om te bepalen of een gebruiker ermee schudt. Maar ook om te bepalen hoe jij jouw smartphone of tablet vasthoudt zodat het scherm mee kan draaien. De controllers van bekende spelcomputers hebben vaak een versnellingsmeter en een gyroscoop om de bewegingen van de gebruiker te detecteren.
Maar wat zijn dat voor sensoren?

Een versnellingsmeter is een sensor waarmee we de versnelling kunnen meten die niet door de zwaartekracht wordt veroorzaakt. Wanneer een voorwerp vanuit stilstand in beweging komt of vanuit een bepaalde  snelheid naar een hogere snelheid gaat zal de versnellingsmeter de versnelling meten die het voorwerp ondergaat. De impuls is de “hoeveelheid beweging” van een voorwerp. Met een versnellingsmeter wordt de verandering van de impuls gemeten.

Zodra er sprake is van een constante snelheid zal de versnellingsmeter niets meer meten.

Een gyroscoop is een sensor waarmee we draaiingen kunnen meten. Een voorbeeld van een gyroscoop is een tol. Als je een tol laat draaien en je verstoort hem een beetje zal hij toch steeds weer proberen om rechtop te blijven staan en door te gaan met het draaien. Wat we dan willen meten is het impulsmoment. Dat is een maat voor de “hoeveelheid draaibeweging” van een voorwerp. Je kunt dan bijvoorbeeld met tegengestelde bewegingen trillingen tegengaan. Dat is handig wanneer je met een filmcamera werkt maar wel graag een stabiel beeld wilt hebben.