3.5.1 Aansluiten aanraaksensor deel 1

De aanraakschakelaar (Capacitive Touch Switch Sensor) is een simpele sensor. Je raakt hem aan en hij reageert (maakt de SIG-poort HIGH) en zodra je hem niet meer aanraakt gaat hij weer terug naar de oorspronkelijke toestand (de SIG-poort wordt dan weer LOW).


Let op: er zijn ook aanraakschakelaars die een zogenaamde toggle functie hebben. Als bij een dergelijke schakelaar de uitgang LOW is wordt hij na aanraken HIGH en dat blijft hij tot je hem weer aanraakt. Dus de schakelaar houdt de toestand vast als je hem niet meer aanraakt. Dat kan handig zijn want daarbij heb je geen computer meer nodig. Maar de functies zijn daardoor wel beperkter.


We gaan de aanraakschakelaar gebruiken om een ledje aan- en uit te zetten. We gebruiken hiervoor het ledje dat al op de Arduino zit dus vandaar dat we alleen maar de aanraakschakelaar hoeven aan te sluiten. Maar hoe kunnen we die aanraakschakelaar gebruiken? In de volgende opdrachten gaan we er mee aan de slag. Maar eerst tekenen we de toestandsdiagram om helemaal duidelijk te maken wat we eigenlijk willen programmeren. Zie ook 3.3.7.1 Oefenopdracht: drukknop.
We hebben hierbij te maken met twee toestanden:

  • ledUit
  • ledAan

En twee toestandsovergangen:

  • aangeraakt (iemand heeft de vinger op de schakelaar)
  • nietAangeraakt (niemand heeft de vinger op de schakelaar)

Het toestandsdiagram ziet er dan uit zoals in de afbeelding.Ga na of deze klopt.

Toestand 1: lampje is uit (of: LED is uit)
Toestand 2: lampje is aan (of: LED is aan)

3.5.1.1 Opdracht: eerste Arduino programma
3.5.1.2 Opdracht: Arduino programma aanpassen