2.3 Onderdelen bij physical computing

Physical Computing gaat altijd over systemen die via sensoren en actuatoren met de wereld eromheen interacteren.

Neem bijvoorbeeld een systeem dat automatisch een plant water geeft. Het systeem meet hoe vochtig de aarde is. Als de aarde te droog wordt, zal het systeem met behulp van een pompje water toevoegen.

  • De omgeving is de plant en de aarde waar de plant in staat.
  • Het systeem bestaat uit een sensor voor het meten van de vochtigheid van de aarde, en misschien een lichtsensor om te meten hoeveel licht de plant ontvangt.
  • De waterpomp om de plant water te kunnen geven is een actuator.
  • De regelaar zelf bestaat onder meer uit de microcontroller (een computer zoals bijvoorbeeld een Arduino, Micro:bit of LegoMindstorms) en de software (het programma dat ervoor zorgt dat het systeem goed werkt).

Daarnaast is er vaak ook een gebruikersinterface waarmee iemand het systeem kan aansturen en informatie vanuit het systeem krijgt. Deze interface kan bestaan uit een schermpje waarop de status van het systeem is te zien: is het systeem actief? Hoe vochtig is de aarde? Hoeveel water is er tot nu toe aan de plant gegeven? En wellicht heeft het systeem knopjes of een touchscreen kan worden bediend (aan- en uitzetten bijvoorbeeld).
 
2.3.0.1 Opdracht: onderdelen van een wasmachine
2.3.0.2 Opdracht: vragen sensoren en physical computing
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *